بيمه نگار
واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله‌ها را جدی بگیرید

این‌که ۹۰ درصد بستری‌شدگان مبتلا به امیکرون، واکسن‌نزده‌ها هستند دوباره ثابت می‌کند که هیچ راهی بهتر از واکسینه‌شدن برای مقابله با کرونای منحوس وجود ندارد و تعلل در تزریق دوز‌های اول، دوم و سوم، می‌تواند اوضاعمان را بحرانی‌تر کند.

امیکرون، ترسناک‌تر از آن‌چه تصور می‌شد

دیگر همه فهمیده‌ایم که سویه امیکرون، نه تنها کم‌خطر نیست بلکه قدرت کشندگی هم دارد و بعد از قتل‌عامی که در برخی کشور‌ها به راه انداخته، حالا آمار فوتی‌های روزانه ما را هم دوباره سه‌رقمی کرده است. دیروز ۱۱۴ هموطن دیگرمان را به دلیل کرونا از دست دادیم و به نظر می‌رسد روز‌های تلخ‌تری هم پیش رو داشته باشیم، با این حال هنوز برخی از مردم حتی برای تزریق دوز اول واکسن هم مراجعه نکرده‌اند.

بی مسئولیتی عجیب چند میلیون نفر

با وجود همه تاکیدات، در کشور ما هنوز برخی‌ها واکسن‌گریزند و جان خود و دیگران را به بازی گرفته‌اند. طبق آمار، تعداد تزریق‌کنندگان دوز اول به ۶۱ میلیون رسیده و این یعنی هنوز چندین میلیون نفر حتی دوز اول را هم تزریق نکرده‌اند. آمار تزریق‌کنندگان دوز دوم هم به ۵۴ میلیون رسیده و باید منتظر افزایش تعداد آن بود.

سرعت کند دوز سومی ها

اما نگران‌کننده‌تر این‌که، سرعت مراجعه مردم برای تزریق دوز سوم چندان مطلوب نیست و تاکنون فقط ۲۰ میلیون نفر این کار را انجام داده‌اند. این بی‌تفاوتی را بگذارید کنار بی‌خیالی گسترده نسبت به سویه امیکرون، تا بهتر متوجه شویم که چرا درحال بازگشت به روز‌های سیاه هستیم.

وجه اشتراک ۹۰ درصد بستری‌های جدید

آمار وزارت بهداشت را هم بخوانیم تا بدانیم واکسن نزدن چه بلایی بر سرمان آورده است: «۹۰ درصد افرادی که در این سویه بستری می‌شوند، واکسن تزریق نکرده‌اند و علاوه بر آن، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعات خانوادگی در شیوع امیکرون در جامعه تاثیر زیادی داشته است».

کودکان ۲۰ درصد بستری‌ها

خبر‌های نگران‌کننده امیکرونی تمامی ندارد و باید به این نکته هم اشاره کنیم که طبق اعلام وزارت بهداشت ابتلای کودکان به اُمیکرون بسیار قابل توجه است و حداقل ۲۰ درصد موارد بستری تنفسی اخیر، از بین کودکان هستند. مصداق تلخش هم این‌که، رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز، از بستری شدن ۲۷۰ کودک مبتلا به کرونا و پرشدن تخت‌های این بیمارستان خبر داد.

واکسیناسیون زیر ۱۲ ساله‌ها را جدی بگیرید

با توجه به این شرایط وخیم، شک نکنید که واکسینه‌کردن زیر ۱۲ ساله‌ها یک ضرورت است و خانواده‌ها نباید از آن غفلت کنند. خوشبختانه واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در حال انجام است ضمن آن‌که واکسیناسیون ۵ تا ۹ ساله‌ها هم از امروز امکان‌پذیر شد. در کنار اهمیت بالای واکسیناسیون، رعایت دستورالعمل‌های پیشگیرانه هم یک بخش مهم ماجراست که ما حتی در پیک ششم در آن لنگ می‌زنیم؛ هم مردم در این رعایت‌کردن‌ها کوتاهی می‌کنند و هم نهاد‌های مسئول تقریبا بی‌خیال نظارت‌ها و مداخلات موثر شده‌اند. دکتر «حمید سوری»، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، دراین‌باره به خراسان می‌گوید:

* لازمه مقابله با همه‌گیری، تعطیل‌کردن‌های گسترده نیست بلکه ما به مدیریت هوشمند نیاز داریم. باید بدانیم کانون‌های آلودگی دقیقا کجاست و همان‌جا را نقطه‌زنی کنیم. البته اگر شرایط وخیم شد، تعطیل‌کردن هم یک راهکار اثرگذار است.

* این‌که چرا در پیک ششم نیز مانند پیک‌های قبل، همچنان در نقطه‌زنی مشکل داریم، سوال ما از وزارت بهداشت هم هست. وظیفه وزارت بهداشت این بوده که سطوح خطر را به صورت مستمر رصد و معین کند

نه این‌که طرحی مثل رنگ‌بندی شهر‌ها اجرایی شود که باعث گمراهی می‌شود.

* باید با معیار‌های اپیدمیولوژی درست، نقطه‌های ابتلا و خوشه‌های طغیان بیماری در استان‌های مختلف شناسایی شود و با کمک مراکز علمی، دست به مداخلات موثر در این نقاط بزنیم.

منتظر شکسته شدن رکورد باشیم

دکتر سوری یک پیش‌بینی هم درباره روز‌های پیش رو ارائه می‌کند: «سرعت شیوع سویه امیکرون خیلی زیاد است و احتمالا ما در طول ۴ تا ۶ هفته پیک بیماری، به بیشترین آمار مبتلایان کرونا طی دوسال اخیر خواهیم رسید». البته او ابراز امیدواری می‌کند که با توجه به تجربه جهانی و قدرت کمتر این سویه در افزایش آمار بستری و مرگ، به وضعیتی مشابه موج دلتا نرسیم.

رهبر انقلاب:نوبت سوم واکسن را دریافت کردم/ به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اصرار دارم

رهبر معظم انقلاب بار دیگر بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کردند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای صبح دیروز در ابتدای دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، با اشاره به محدودبودن تعداد حضار به علت شرایط نامساعد کرونا گفتند: من همواره مقید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عمل به توصیه‌های پزشکان هستم و در استفاده از ماسک اصرار دارم و چندماه قبل نیز نوبت سوم واکسن را دریافت کردم. ایشان خطاب به مردم توصیه کردند هر آن‌چه پزشکان و متخصصان در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌ها صلاح می‌دانند، عمل کنند.


چهارشنبه بیستم 11 1400
(0) نظر
برچسب ها :
X